• Det er for seint å snyte seg når nesa er borte - Om betydningen av å utvikle lokale kompetanseutviklingstrategier i distriktssamfunn. 

      Danielsen, Ådne; Grepperud, Gunnar (Chronicle; Kronikk, 2013)
      Kronikken tar for seg hvordan kommuner i distriktene kan møte kompetansebehov i egen organisasjon og lokalsamfunn. Det handler om å utvikle strategier som gjør at man satser på å utvikle kompetansen hos egne innbyggere for på den måten å sikre seg tilgang på kompetent arbeidskraft.
    • Ledelse av studieprogrammer - Analyser og tiltak. Rapport fra dialogkonferanse om "Ledelse av studieprogrammer" 2019 

      Tobiassen, Ann Karin; Danielsen, Ådne (Research report; Forskningsrapport, 2019)
      I denne rapporten oppsummerer vi hovedlinjene fra «Dialogkonferanse om ledelse av studieprogram ved UiT Norges arktiske universitet». Rapporten skisserer konturene av et mulig konsept for å styrke kunnskap om utøvelse av studieprogramledelse. Vi har et særlig blikk på hvilke rammevilkår og virkemidler som bør omkranse ledelse på et studieprogramnivå og til innholdet i-, og formen på et ...
    • Næringsutvikling, FoU og høyere utdanning i Finnmark - Rapport fra dialogkonferansen i Alta 20. august 2013 

      Danielsen, Ådne (Research report; Forskningsrapport, 2013)
      Verden og Norge er i omstøping. Det kanskje mest fremtredende og omtalte trekket ved vår samtid er kunnskapens og kompetansens betydning som innsatsfaktor for vekst og utvikling. I Norge kommer det med jevne mellomrom regionalpolitiske stortingsmeldinger som illustrerer utviklingen. Dette kommer tydelig fram blant annet i Stortingsmelding nr.25 (2008-2009) der det legges vekt på at nye styringsregimer ...
    • Rundt neste sving? En organisasjonsteoretisk analyse av studiesentre som idé og praksis 

      Danielsen, Ådne (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2011-11-11)
      Avhandlingsarbeidet representerer en organisasjonsteoretisk analyse av hvordan ideen om studiesentre har blitt til, og videre hvordan denne ideen har blitt spredt til, og mottatt i noen bestemte virksomheter. Studiesentre er organisasjoner som har til oppgave å legge forholdene til rette for at høyere utdanning kan tas på steder der tilgangen til slik utdanning er begrenset. Det betyr i praksis ...